Tarief “verbruik zonder contract”

De heer T. geeft aan dat zijn energieleverancier zijn contract heeft geannuleerd en betwist het door de distributienetbeheerder aan een zeer hoog tarief gefactureerde verbruik. 

Interventie van de ombudsman: 

De distributienetbeheerder heeft aangegeven dat, naar aanleiding van het onderzoek van het gebouw en de meters, dat werd verricht op 02/05/2011, hij heeft vastgesteld dat de heer T. een contract had voor de meter toegewezen aan de tweede verdieping terwijl hij op de derde verdieping woonde.

Hij heeft dus aan de leverancier gevraagd om het op de meter van de tweede verdieping gefactureerde verbruik terug te betalen en heeft een nieuw contract opgesteld voor de meter op de derde verdieping.

Het op de verkeerde meter gefactureerde verbruik lag veel lager dan het werkelijke verbruik, wat het hoge factuurbedrag deels verklaart.

Anderzijds heeft de distributienetbeheerder, aangezien de heer T. geen schuld treft in dit dossier, het tarief herzien, zodat het verbruik voor de periode gaande van 01/03/2010 tot 08/05/2011 aan het gebruikelijke tarief wordt gefactureerd.