Alternatieven voor uw geschillen,

Ombudsdienst
voor
energie

Onze
dienstverlening

De Ombudsdienst voor Energie is een federale autonome dienst met rechtspersoonlijkheid die bevoegd is voor de verdeling van vragen en klachten betreffende het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt en de behandeling van geschillen tussen de eindafnemers en de elektriciteits- en aardgasbedrijven.

Meer weten

Hoe een klacht indienen ?

Alvorens een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst voor Energie moet u eerst stappen hebben ondernomen bij het elektriciteits- of aardgasbedrijf. De Ombudsdienst kan enkel optreden indien u geen bevredigende oplossing kon vinden tijdens een eerste contact met het bedrijf.

Meer weten

Klacht indienen

Voorbeeld van een klacht

  • Een klant neemt contact op met zijn leverancier en vraagt voor een woning die hij verhuurt een tijdelijk contract in afwachting van een nieuwe huurder. 

    Als de woning terug verhuurd is...

    Interventie van de ombudsman

    De leverancier erkent aan de Ombudsdienst de fout in de facturatie. Gezien de klant een verhuurder is die tijdelijk een contract op zijn naam heeft genomen, was de leverancier bereid om de...

  • Mevrouw Q. ontvangt facturen van een distributienetbeheerder voor een vorig adres voor de periode van 1/10/2011 tot 6/06/2012. Mevrouw Q. zegt dat ze destijds het nodige heeft gedaan om zich uit...

    Interventie van de ombudsman

    Naar aanleiding van de klacht heeft de netbeheerder vastgesteld dat mevrouw Q. opnieuw werd ingeschreven op het foutieve adres door een verkeerde vermelding van een EAN-code op een...

  • Een Vereniging van Mede-eigenaars dient klacht in aangezien zij werd ingeschreven met andere meterstanden dan deze die zij hebben opgenomen en via een overnamedocument aan hun leverancier...

    Interventie van de ombudsman

    Uit de gegevens van de klacht blijkt dat de leverancier de meterstanden van de vertrekkende bewoner gebruikte bij de overname, hoewel er een overnamedocument was met door beide partijen voor...

Home

Nieuws

  • 28.06.2017

    Ombudsdienst voor Energie stelt de wettigheid van het nieuwe consumentenakkoord met de energieleveranciers in vraag

    P E R S B E R I C H T Ombudsdienst voor Energie stelt de wettigheid van het nieuwe consumentenakkoord met de energieleveranciers in vraag. De...
  • 28.04.2017

    Activiteitenverslag 2016 Persbericht

    P E R S B E R I C H T Activiteitenverslag 2016 van de federale Ombudsdienst voor Energie De federale Ombudsdienst voor Energie heeft tijdens het...
  • 28.04.2017

    Cijfers 2016

    Activiteitenverslag 2016: Statistieken
  • 05.01.2017

    Persbericht werking ODE2016

    De federale Ombudsdienst voor Energie heeft tijdens het werkingsjaar 2016 in totaal 5.526 klachten ontvangen (tegenover 4.211 klachten in 2015),...