Verbrekingsvergoeding professioneel contract

Een professionele klant is van leverancier veranderd. Aangezien dit niet op de einddatum van zijn energiecontract is gebeurd, rekent zijn vorige leverancier hem een schadevergoeding aan conform de algemene voorwaarden van het contract.

De klant betwist deze schadevergoeding omdat hij van mening is dat de netbeheerder de leverancier meer dan drie maanden voor de vervaldatum van het contract heeft ingelicht van het feit dat de klant van leverancier zal veranderen. Volgens de klant is dit conform de algemene voorwaarden die werden afgesloten met het energiebedrijf.

Intervention du médiateur: 

De Ombudsdienst heeft contact opgenomen met de netbeheerder. Hieruit bleek dat de netbeheerder slechts 39 dagen vóór de effectieve wissel een aanvraag van de nieuwe leverancier heeft mogen ontvangen en dus geen drie maanden ervoor zoals de klant beweert.

Hoewel de verbrekingsvergoeding rechtmatig werd aangerekend, was de leverancier alsnog bereid om 673,60 euro van het totaalbedrag van 1.938,60 euro te crediteren.