Alternatieven voor uw geschillen,

Ombudsdienst
voor
energie

Onze
dienstverlening

De Ombudsdienst voor Energie is een federale autonome dienst met rechtspersoonlijkheid die bevoegd is voor de verdeling van vragen en klachten betreffende het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt en de behandeling van geschillen tussen de eindafnemers en de elektriciteits- en aardgasbedrijven.

Meer weten

Hoe een klacht indienen ?

Alvorens een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst voor Energie moet u eerst stappen hebben ondernomen bij het elektriciteits- of aardgasbedrijf. De Ombudsdienst kan enkel optreden indien u geen bevredigende oplossing kon vinden tijdens een eerste contact met het bedrijf.

Meer weten

Klacht indienen

Voorbeeld van een klacht

  • Bij een verhuis besluit de klant om ook op zijn nieuw adres een contract aan te gaan bij de energie-¬≠leverancier van zijn vorige woning, leverancier Y....

    Interventie van de ombudsman

    De leverancier X bevestigt dat de klant nooit een contract heeft ondertekend bij hen. Het leveringspunt wordt terug overgedragen aan de leverancier van de klant en leverancier X...

  • Mevrouw F. betwist de laattijdige terugbetaling van haar foutieve betaling aan haar energieleverancier. Op 04/01/2016 stort mevrouw F. een bedrag van 1.542,86 euro in plaats van...

    Interventie van de ombudsman

    De terugbetaling vond uiteindelijk pas plaats op 15/02/2016. De leverancier was bereid om de geldende wettelijke interestvoet bij betalingsachterstand in handelstransacties toe...

  • Een klant tekent een contract bij een leverancier met als ingangsdatum 01/08/2015. Op de facturen van de leverancier staat als begindatum echter 26/06/2015. De klant betwist...

    Interventie van de ombudsman

    De leverancier ging er verkeerdelijk van uit dat de klant onmiddellijk in de woning is ingetrokken na de verhuis van de vorige bewoner op 25/06/2015. Aangezien de klant wel met...

Home

Nieuws

  • 28.06.2017

    Ombudsdienst voor Energie stelt de wettigheid van het nieuwe consumentenakkoord met de energieleveranciers in vraag

    P E R S B E R I C H T Ombudsdienst voor Energie stelt de wettigheid van het nieuwe consumentenakkoord met de energieleveranciers in vraag. De...
  • 28.04.2017

    Activiteitenverslag 2016 Persbericht

    P E R S B E R I C H T Activiteitenverslag 2016 van de federale Ombudsdienst voor Energie De federale Ombudsdienst voor Energie heeft tijdens het...
  • 28.04.2017

    Cijfers 2016

    Activiteitenverslag 2016: Statistieken
  • 05.01.2017

    Persbericht werking ODE2016

    De federale Ombudsdienst voor Energie heeft tijdens het werkingsjaar 2016 in totaal 5.526 klachten ontvangen (tegenover 4.211 klachten in 2015),...