Administratieve kosten professioneel contract

De heer B. begrijpt de oorsprong niet van de door leverancier aangerekende bedragen en beweert dat hij geen enkele factuur hierover heeft ontvangen. Wanneer hij zijn huishoudelijke contract in een professioneel contract heeft omgezet, begon hij meerdere facturen tegelijkertijd te ontvangen. De leverancier blijkt hoogoplopende kosten op de facturen te hebben aangerekend. Het eerste huishoudelijke contract werd geannuleerd, maar de situatie bleef aanhouden. 

Interventie van de ombudsman: 

In eerste instantie antwoordt de leverancier dat hij iedere maand facturen heeft verstuurd. De heer B. houdt voet bij stuk en geeft aan dat deze factuur betrekking heeft op beheers- en afsluitingskosten, die volgens de leverancier echter werden geannuleerd. De Ombudsdienst begrijpt dat deze beheerskosten tweemaal zijn gefactureerd. Na het verzoek om uitleg van de Ombudsdienst heeft de leverancier uiteindelijk de tweede gefactureerde beheerskosten voor laattijdige betaling geannuleerd, dit voor een bedrag van 367,84 euro. Deze waren immers niet gerechtvaardigd, aangezien een tweede afsluitingsprocedure werd opgestart nadat de klant het nodige had gedaan om deze afsluiting te annuleren. De leverancier heeft eveneens de aangerekende waarborgen geannuleerd. 

Echter behoudt de leverancier de eerste beheerskosten voor laattijdige betaling, aangezien deze wel gerechtvaardigd zijn. Op verzoek van de Ombudsdienst legt de leverancier eveneens het bewijs voor dat de procedure voor niet-betaling voor ondernemingen van minder dan vijf personen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wel degelijk werd gerespecteerd.