EAN – code verwisseling

Meneer  A. woonde vanaf  2004 tot  mei 2010 in een appartement in de X-straat, nr. 2/1.Er werd een MOZA-procedure opgestart voor het appartement 2/4 in dezelfde straat. Een zogenaamde MOZA – procedure (Move Out Zonder Afspraak) bestaat erin te onderzoeken welke eindafnemers op een bepaald toegangspunt energie verbruikt.

 Het document was per vergissing terechtgekomen in de brievenbus van het appartement van meneer A. Hoewel het document geen betrekking had op zijn appartement, heeft hij het document toch ingevuld met de gegevens van het appartement 2/1 (meterstand, datum van intrede in het gebouw, aansluitingsadres). Hij verklaarde ook dat hij al een contract met een leverancier had en vermeldde zelfs zijn klantnummer. 

De netbeheerder heeft dit document ontvangen op 25 november 2008 en heeft het leveringspunt geactualiseerd. Als gevolg daarvan heeft de leverancier aan meneer A. een factuur bezorgd voor de beide appartementen, dus nr. 2/1 EN nr. 2/4.

De klager betwistte de factuur voor het appartement 2/4 en voerde aan dat hij daar nooit heeft gewoond (dit werd bevestigd door een attest van het gemeentebestuur). De eigenaar van het gebouw bevestigde bovendien dat het de heer D.B. was die destijds in het appartement 2/4 woonde en niet meneer  A.

Meneer A. betwistte dan ook de facturen die hij ontvangen had, gezien het voor een appartement toebehoorde dat niets met hem te maken had. 

Interventie van de ombudsman: 

 Na verder analyse inzake de verantwoordelijkheid voor de facturatie en de controle van de gegevens werd het verbruik van het appartement met nr. 2/4 tot nul herleid. Alsook  werden de facturen aangepast en verbeterd.