Naar aanleiding van deze analyse over “de stijging van het leveranciersaandeel” bij variabele energieprijzen van Infor Gaselek (het Informatiecentrum van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor elektriciteits- en gasverbruikers) stelde de Ombudsdienst voor Energie volgend frappant voorbeeld van een tariefwijziging van een leverancier op.
Dit voorbeeld typeert meerdere klachten over prijs- en tariefwijzigingen (meer dan 3.100 klachten in 2022 en 1.200 klachten in 2023).
Klik op de volgende link voor een gedetailleerd voorbeeld
Klik op de volgende link om ons memorandum te raadplegen
De ombudsmannen verwijzen hierbij als oplossing nogmaals naar de herinvoering van de vangnetregulering, zoals toegelicht in het memorandum van juli 2024 maar ook naar de mogelijkheid van energieleveranciers om bij iedere prijswijziging een voorstel tot wijziging van de voorschotfactuur te doen als prijssignaal naar de klant toe die ook best zelf naar een beter of goedkoper product gaat uitkijken bij iedere communicatie over een verlenging of wijziging van de energieprijzen.