Laattijdige factuur

 De heer M. ontving in 2011 een facturatie van zijn distributienetbeheerder voor zijn vorig adres voor de periode 2007-2008 voor een bedrag van 376,47 euro voor elektriciteit en 413,47 euro voor aardgas.

Na zijn intrede op zijn nieuw adres had de heer M. zich ingeschreven bij een commerciële leverancier, waarbij hij echter op de foutieve EAN-codes werd ingeschreven  Omdat er op zijn meter niemand ingeschreven was en er geen verbruik werd betaald, heeft de distrivutienetbeheerder het verbruik aan de heer M. aangerekend.

De heer M. kreeg dus twee facturen voor dezelde periode omdat hij naast zijn eigen verbruik ook voor het verbruik van een andere appartement aangerekend werd.

 

Interventie van de ombudsman: 

Bij nazicht van de facturatie kon de Ombudsdienst vaststellen dat de factuur laattijdig werd opgemaakt. Door de bepalingen van het  Technisch Reglement van de Vlaamse overheid dd. 04/12/2009kon de distributienetbeheerder maximaal twee jaar teruggaan voor het aanrekenen van het verbruik.

Bijgevolg heeft de distributienetbeheerder de facturen geannuleerd zodat ze niet meer ingevorderd werden.