Misleidende verkoop buiten de onderneming

De heer A. wordt in een elektronicazaak aangesproken door een vertegenwoordiger van leverancier B. De vertegenwoordiger overtuigt hem dat de tarieven die hij aanbiedt voordeliger zijn dan de tarieven die de heer A. heeft bij zijn leverancier. De heer A. heeft in de elektronicazaak uiteraard niet alle contractinfo van zijn huidige leverancier bij de hand, maar hij vertrouwt de vertegenwoordiger en ondertekent een contract.

Na het ondertekenen van het contract ontvangt hij een bevestiging van leverancier B. Hierop stelt de heer A. vast dat de tarieven helemaal niet voordeliger zijn dan de tarieven die hij bij zijn vorige leverancier had.

De klant vindt deze werkwijze onaanvaardbaar en aangezien de leverancier niet wil tegemoetkomen, dient hij een klacht in bij de Ombudsdienst.

Interventie van de ombudsman: 

De Ombudsdienst heeft de leverancier verwezen naar het onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop over de verkooppraktijken in elektronicazaken. Naar aanleiding van deze reportage heeft leverancier B. aangegeven dat gedupeerde klanten zich konden melden om de nodige rechtzettingen uit te voeren.

Voor de heer A. wordt uiteindelijk een tarief toegekend dat voordeliger is dan de tarieven die hij had bij zijn vorige leverancier.