Sociaal tarief

De heer F. werd voor zijn energievoorziening reeds enkele jaren beleverd door zijn distributienetbeheerder. Geruime tijd verliep die energielevering via een budgetmeter.

Toen hij op een bepaald moment vaststelde dat zijn achterstallige schulden bij de distributienetbeheer aangezuiverd waren, kreeg de heer F. toestemming om over te stappen naar een commerciële leverancier. Echter, tot zijn verbazing ontving hij na deze overstap nog een aanzienlijke factuur ten belope van 1.064,80 euro.

De distributienetbeheerder gaf als verklaring hiervoor dat de budgetmeter gedurende lange tijd het verbruik verkeerdelijk aan het sociaal tarief had aangerekend. De heer F. had voordien gedurende korte periode aanspraak kunnen maken op de toepassing van dit voordelige tarief, maar had op een bepaald ogenblik dit recht verloren. De budgetmeter bleef zijn verbruik echter nog gedurende één jaar en vier maanden aan het sociaal tarief aanrekenen. Aangezien bij verbruik via de budgetmeter geen facturen worden opgemaakt, had de heer F. die tarifering zelf niet gemerkt.

Interventie van de ombudsman: 

Sedert juli 2009 wordt de sociale maximumprijs voor elektriciteit en aardgas automatisch toegepast. De wet die deze automatische toepassing organiseert (de programmawet van 27 april 2007) schrijft onder meer voor dat de leverancier iedere beslissing over de automatische toepassing van het sociaal tarief aan de gerechtigde klant moet melden (art. 11).

Verder moet de energieleverancier de klant schriftelijk op de hoogte brengen wanneer de procedure van de automatische toepassing tot gevolg heeft dat deze laatste zijn recht op het sociaal tarief verliest. De klant krijgt daarop de mogelijkheid om binnen dertig dagen na ontvangst van die mededeling het bewijs te leveren dat hij nog steeds gerechtigd is. Gedurende deze termijn blijft de klant recht hebben op de automatische toepassing van het sociaal tarief.

De Ombudsdienst stelde aan de distributienetbeheerder de vraag in welke mate hij deze wettelijke voorschriften in dit geval had nageleefd. De distributienetbeheerder beperkte zich in zijn antwoord tot de mededeling dat de facturen werden afgeboekt en er geen openstaande schulden meer waren.